2.4 SMART-doelstelling

Onder doelstellingen verstaan we de doelen die de klant wil realiseren. De doelstelling(en) van de klant kan/kunnen psychomotorisch, sociaal-affectief, cognitief en/of mentaal zijn. Een goede doelstelling moet SMART geformuleerd worden:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Belangrijk onderdeel van de SMART is de R. Realistisch: is wat we willen bereiken haalbaar? De planning van het trainingsprogramma moet in realiteit haalbaar zijn, niemand heeft er iets aan als een plan niet slaagt. Het tijdsbestek waarin het einddoel behaald dient te worden, bepaalt in belangrijke mate of de doelstelling realistisch is. Om meer zicht te krijgen op hoe realistisch een doelstelling is, deel je grotere tijdseenheden op in kleinere eenheden.

  • 10% vet verliezen in 1 jaar staat gelijk aan 0,2% vet per week.
  • 13 kg lichaamsgewicht verliezen in 1 jaar staat gelijk aan 0,25 kg per week.
  • De kracht in de benen verbeteren met 12% is 1% per maand.

Patrick heeft als doel om zijn vetpercentage te verminderen. Zelf wil hij 4% aan vet per maand verliezen. Is dit doel realistisch?