Hoofdstuk 2 | Intake, testen en meten

Inleiding

Om een trainingsprogramma te kunnen maken voor een klant, moet je als personal trainer de beginsituatie van de klant in kaart brengen. De beginsituatie kan allereerst aan de hand van een mondeling intakegesprek globaal geschetst worden. Hierbij is het van belang dat je zo veel mogelijk relevante informatie verzamelt. Denk hierbij aan belastbaarheid (op basis van het sportverleden), type werk, gezondheid en blessuregeschiedenis, kennis over training en voeding, levenswijze en psychosociale eigenschappen van de klant. De verschillende aspecten kunnen we onderverdelen in vier categorieën: psychomotorische beginsituatie, sociaal-affectieve beginsituatie, cognitieve begin- situatie en mentale beginsituatie. De behoeften van de klant kun je in kaart brengen aan de hand van een zogenoemde behoefteanalyse. Tot slot neem je tijdens een intake natuurlijk ook door wat de doelstelling is. Deze dient SMART geformuleerd te worden.

In deze proefles behandelen we drie paragrafen uit dit hoofdstuk:

  • Beginsituatie
  • SMART-doelstelling
  • Lichaamssamenstelling.